Köpvillkor

------------------------

OBS! Postnord Mypack har halverat ligg-tiden på utlämningsstället. Ditt paket kommer endast ligga i 7 dagar innan det går i automatisk retur. Tänk på detta om du beställer med Postnord. DHL servicepoint har 14 dagars liggetid. Att inte hämta ut sitt paket och låta det gå i retur tillbaka till oss är tyvärr förenat med extra avgifter från speditörerna och därav tar vi ut en avgift om 250 kr för detta av kunden. 

--------------------------

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@viahov.se.

Vi tillämpar 30 dagars returrätt 

RETURER & BYTEN - GÖR SÅHÄR:

Vill du returnera ditt paket -  maila oss på info@viahov.se så skickar vi en retursedel som du klistrar på ditt paket och sända tillbaka det till oss. Kunden står alltid för returfrakten. (vid reklamationer står Viahov för returavgift)
Kan du inte skriva ut hemma? Det går bra att du skriver ner sändningsnumret på returfraktsedeln och ber ombudet att de skriver ut en fraktsedel åt dig när du postar paketet. (OBS! Bifoga en lapp i paketet där dina kunduppgifter framgår, så vi kan identifiera din retur)

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt med full återbetalning men Viahov erbjuder 30 dagars öppet köp. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Retur får ej ske mot postförskott eller paket som hamnar hos postombud. Det hämtas inte ut och kommer gå tillbaka i retur till avsändaren. Vi vill att du använder Viahovs returetikett så att paketet kommer fram till rätt ställe och med avsändare eller skickar det direkt till företagsadressen. Kunden ansvarar för att returen kommer till Viahov.
Vill du göra ett byte av vara, så gör en retur till oss och lägg sedan en ny separat beställning i webshopen som vanligt. Din retur kommer att återbetalas när den är bekräftad hos oss.

GÖR SÅ HÄR FÖR ATT RETURNERA:

1. Om det finns en returetikett i lådan - använd den och posta din retur. Om det saknas returetikett i lådan --> Meddela oss om returen och begär en returfraktsedel : Skicka ett mail till info@viahov.se och ange ditt ordernummer samt kunduppgifter och skriv vilka produkter du önskar returnera. Vi mailar då ut en returetikett för utskrift (kostnaden för retur betalas av kunden). Vill du byta vara så lägger du helt enkelt en ny order i webbutiken på det som du vill ha istället. Då skickas det ut till dig direkt och du behöver inte sitta och vänta på att din retur först ska hanteras av oss innan du får din nya vara. 

2. Posta din retur i en skyddande låda och klistra returetiketten på paketet. Bifoga dina kunduppgifter i paketet så lagret vet vem returen är ifrån!
Packa och emballera varorna väl i en skyddande förpackning. Skicka ej skor i skokartongen som enda yttreemballage, använd alltid en skyddande kartong utanpå . Det är ditt ansvar att paketet kommer fram i gott skick tillbaka till oss. Frakt och retur betalas av dig som köpare (kostnad för returfraktsedel drar vi av från det belopp som du får i återbetalning av oss efter returen)
(Meddela gärna Svea Ekonomi om att du gjort en retur så kan de pausa din faktura eller förlänger förfallodatum tills vi hunnit hantera din retur. Har du redan betalt din faktura så registrera dina kontouppgifter på Svea EKonomis hemsida för en snabbare återbetalning till ditt konto. Det är Svea som sköter alla transaktioner.

3. Vi tar sedan emot din retur. Om vi har väldigt hög orderingång så kan det ta några dagar innan vi hinner hantera en inkommande retur. När returen är hanterad så skickar vi alltid en bekräftelse till dig via mail och Svea Ekonomi ordnar med ev återbetalning/justering av din faktura. 

ÅTERBETALNING EFTER RETUR:

Vid direktbetalning kort/bank: Om du betalt din order med kort eller internetbank så kommer beloppet att återbetalas till ditt konto av Svea Ekonomi så fort vi bekräftat din retur. Vi meddelar dig via epost!

Faktura: Har du ej betalt din faktura så rekommenderar vi att du kontaktar kundtjänsten på Svea Ekonomi och meddelar dem om returen av din order. Då kan Svea Ekonomi hjälpa dig att förlänga förfallodatum på din faktura tills dess att Viahov har hunnit hantera din retur och justerat din faktura med rätt belopp. På så vis slipper du få onödiga påminnelseavgifter eller inkassoavgifter på ev obetalda belopp. När fakturan är justerad av så använder du samma OCR nummer för att betala, men ändrat belopp. Vid frågor om din faktura eller betalning, kontakta i första hand kundtjänst på Svea Ekonomi som hjälper dig med allt detta.

Om du redan betalt fakturan i sin helhet så kommer återbetalningen ske till ditt bank-konto och detta sköts av Svea Ekonomi. För snabbare återbetalning: registrera ditt kontonummer på mina sidor hos Svea.com så kommer de att återbetala dig det krediterade beloppet (alternativt att de kvitterar beloppet mot obetalda fakturor).

ÅNGERRÄTT PÅ HÄSTSKOR!

Normalt sett så gäller inte ångerrätten för varor som är använda, så var väldigt försiktig när du ska prova skorna på hästen. Om du behöver returnera eller byta dem så får inte skorna se använda ut, och självklart så ska alla delar lämnas tillbaka i samma skick som de kom. Har du monterat ihop en vara som kommit i omonterat skick, så ska den monteras isär och läggas i originalförpackningen den skickades i.

Här är några tips på hur du kan prova skorna på din häst utan att smutsa ner dem: 

HÄR FINNS EN BESKRIVNING MED BILDER (LADDA NER PDF-FIL)

Se till att stallet och hästen är så rena och torra som möjligt vid provning av skorna. Undvik att stå i en box med strö då det lätt kan fastna i kardborren. Använd lämpligen en plastpåse/fryspåse över hästens hov samt lägg en handduk på stallgolvet när du ska prova skorna för första gången. På det sättet undviker du att skorna blir smutsiga eller ser slitna ut efteråt. Du kan alltså inte prova skorna på hästen och låta hästen gå omkring med dem om du önskar returnera eller byta ut dem. När skorna väl är använda anses de begagnade och ångerrätten gäller inte längre.

Om du önskar provrida med skorna före köp så rekommenderar vi att du i första hand kontaktar en av våra utprovare som kommer ut till dig och testar skor på plats! Läs mer under återförsäljare.

Du kan också få hjälp direkt av butiken online med råd och tips på vilken storlek och modell din häst behöver! Du kan t.ex skicka in bilder på din hästs hovar via mail så kan vi hjälpa dig göra en bedömning avseende rätt storlek till hästen. Läs mer under "ONLINE-SERVICE"

KÖP

Vid beställning träffas avtal om köp först när Viahov AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av viahov.se. Viahov AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Viahov AB måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 

PRISER

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar till privatkund. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som vi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
Inga expeditionskostnader tillkommer.
Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 

FRAKT OCH LEVERANSTIDER

Fraktkostnad tillkommer med det som anges i webbutiken. Priset för frakt syns i webbutiken vid beställning.

Beställningar på varor som finns i lager packas och skickas normalt samma dag eller dagen efter inkommen beställning. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar från att de lämnar vårt lager, och någon dag extra för adresser i norra Sverige. Vi kan aldrig lämna garanti på exakt framme-tid eftersom det är beroende av speditörerna. Vid extra högt ordertryck eller kampanjdagar så kan det hända att det dröjer några dagar extra att få ut ordrarna. 

Vissa artiklar som vi inte normalt har i lager tar lite längre tid att skicka då vi först måste få hem dem från våra leverantörer. Om din order innehåller en restnoterad vara så inväntar vi den innan vi skickar iväg hela ordern. Du kan oftast se lagerstatus på produktsidan när du lägger din beställning (med reservation för att inte alltid lagerstatus är 100% korrekt, då det kan skilja i verkligheten)

Vi erbjuder f.n DHL servicepoint samt DHL Företagspaket och Postnord Mypack Collect som leveransalternativ inom Sverige. DHL servicepoint erbjuds paket upp till max 20 kg. Företagspaket är endast möjligt att boka för Företagsadresser! Ditt paket skickas automatiskt till ditt postombud/servicepoint.  Du får en avisering via mobil eller e-post när du kan hämta ut ditt paket och du behöver visa giltig legitimation för att hämta ut ditt paket. Om du saknar avisering av ditt paket så kan det bero på att du angett felaktigt mobilnummer eller e-postadress vid beställning. Ta kontakt med oss om du inte fått någon avisering så kan vi skicka ut tracking länk till dig för att spåra ditt paket.

OBS! Postnord Mypack har halverat ligg-tiden på många utlämningsställen. Hämta ut ditt paket i tid så det inte går i retur! Att inte hämta ut sitt paket och låta det gå i retur tillbaka till oss är tyvärr förenat med höga avgifter från DHL och därav tar vi ut en avgift om 250kr för detta av kunden. Vill du returnera ditt paket - gör du det enklast genom att att maila oss så skickar vi en retursedel du klistrar på ditt paket och sända tillbaka det till oss. (enl beskrivningen ovan)

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. 

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. 

BETALNINGSALTERNATIV & KÖPVILLKOR

Vi använder oss av Svea Webpay för betalning. Du hittar deras villkor här: https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor_20200108.pdf

Svea Webpay erbjuder fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), samt kort- eller bankbetalning.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Svea Ekonomi AB (publ). Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso

Vill du beställa med faktura, och få leverans till annan leveransadress än din egen?

Om du legitimerar dig med bank-id och personummer vid din beställning så är det fullt möjligt att ange en separat leveransadress i steg 2 i kassan. 

TRANSPORT
Viahov.se ansvarar för transport till dig som kund. Om du upptäcker skador på paketet vid leveransen så är det viktigt att du meddelar detta till postombudet vid uthämtning av paketet. För att kunna få ersättning för transportskador så måste fraktbolaget få in en anmälan inom 7 dagar efter uthämtandet av paketet.
Vid en eventuell retur till oss, står du och transportföretaget för risken. Se till att spara id-nr på returen så det går att spåra. (Läs mer under "RETURER")

EJ UTHÄMTADE PAKET

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via den e-post eller mobiltelefonummer som du angett till oss. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr som vi tyvärr måste ta ut pga de omkostnader som vi drabbas av när detta sker.

REKLAMATION
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@viahov.se

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   



RESERVATIONER

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@viahov.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter till utomstående.

FORCE MAJEUR

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen, köplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/