Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@viahov.se.

KÖP

Vid beställning träffas avtal om köp först när Viahov AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av viahov.se. Viahov AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Viahov AB måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 

PRISER

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar till privatkund. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som vi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
Inga expeditionskostnader tillkommer.
Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 

FRAKT OCH LEVERANSTIDER

Fraktkostnad tillkommer med det som anges i webbutiken. Priset för frakt syns i webbutiken vid beställning.
Leveranstiden kan ibland skilja sig mellan de olika produkterna. Vissa artiklar som vi inte normalt har i lager tar lite längre tid att skicka då vi först måste få hem dem från våra leverantörer. Om din order innehåller en restnoterad vara så inväntar vi den innan vi skickar iväg hela ordern. Specifik information om leveranstid finns oftast angiven under respektive artikel på produktsidan. 

Produkter som finns i lager plockas och skickas normalt iväg inom 2-3 dagar efter inkommen order. Vi erbjuder f.n DHL servicepoint samt Företagspaket som leveransalternativ. DHL servicepoint erbjuds paket upp till max 20 kg. Företagspaket är endast möjligt att boka för Företagsadresser. Vill du ha ditt paket levererat till ett specifikt ombud så anger du detta till oss i samband med att du lagt din order, i annat fall skickas ditt paket automatiskt till ditt närmsta servicepointombud. Vi skickar alltid iväg ett mail när din order skickas. Du får sedan en avisering via mobil eller e-post när du kan hämta ut ditt paket och du behöver visa giltig legitimation för att hämta ut ditt paket. Om du saknar avisering av ditt paket så kan det bero på att du angett felaktigt mobilnummer vid beställning. 

Angivna leveranstider är ungefärliga och garanteras inte av Viahov. Vid godkännande av köpvillkoren är du som kund medveten om att leveranstiden och faktiskt leverans inte kan garanteras vid varje order,, och kan därför inte bli föremål för dröjsmål enligt Konsumentköplagen. Vid utebliven leverans eller stor fördröjning i leveranstid har kunden alltid rätt att få eventuella reserverade eller dragna belopp återbetalda och ordern makulerad. Vid fördröjningar informerar Viahov kunden snarast möjligt om detta.

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. 

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. 

BETALNINGSALTERNATIV & KÖPVILLKOR

Vi använder oss av Svea Webpay för betalning. Du hittar deras villkor här: https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor_20200108.pdf

Svea Webpay erbjuder fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), samt kort- eller bankbetalning.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Svea Ekonomi AB (publ). Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso

Vill du beställa med faktura, och få leverans till annan leveransadress än din egen?

Om du legitimerar dig med bank-id och personummer vid din beställning så är det fullt möjligt att ange en separat leveransadress i steg 2 i kassan. 

TRANSPORT
Viahov.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. *Läs mer om returer längre ner



ÅNGERRÄTT & ÖPPET KÖP

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt med full återbetalning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Retur får ej ske mot postförskott. Läs i avsnittet längre ner hur du gör en retur!

ÅNGERRÄTT PÅ HÄSTSKOR

Normalt sett så gäller inte ångerrätten för varor som är använda, så var väldigt försiktig när du ska prova skorna på hästen. Om du behöver returnera eller byta dem så får inte skorna se använda ut.

Här är några tips på hur du kan prova skorna på din häst utan att smutsa ner dem: Se till att stallet och hästen är så rena och torra som möjligt vid provning av skorna. Undvik att stå i en box med strö då det lätt kan fastna i kardborren. Använd lämpligen en plastpåse/fryspåse över hästens hov samt lägg en handduk på stallgolvet när du ska prova skorna för första gången. På det sättet undviker du att skorna blir smutsiga eller ser slitna ut efteråt. Du kan alltså inte prova skorna på hästen och låta hästen gå omkring med dem om du önskar returnera eller byta ut dem. När skorna väl är använda anses de begagnade och ångerrätten gäller inte längre.

Om du önskar prova skor före köp så rekommenderar vi att du i första hand kontaktar en av våra utprovare som kommer ut till dig och testar skor på plats! Läs mer under återförsäljare.

Du kan också få hjälp direkt av butiken online med råd och tips på vilken storlek och modell din häst behöver! Du kan t.ex skicka in bilder på din hästs hovar via mail så kan vi hjälpa dig göra en bedömning avseende rätt storlek till hästen. Läs mer under "BOOTS-HJÄLPEN"

RETURER

GÖR SÅ HÄR FÖR ATT RETURNERA:
1. Skicka ett mail till oss och ange ditt ordernummer samt kunduppgifter och skriv vilka produkter du önskar returnera. Skriv också till vilket bankkonto du önskar få din återbetalning. mail: info@viahov.se

2. Köp "Returfrakt" via Butiken. Du hittar den här https://viahov.se/ovrigt/125-returfrakt.html
Vi kommer efter mottagen beställning att maila dig en returfraktsedel som du kan skriva ut och klistra på paketet och paketet kommer då att skickas direkt tillbaka till butiken.. Vill du hellre ha din retursedel postad till dig som vanligt brev så anger du detta vid din beställning. OBS! GLÖM EJ att lägga med en lapp i paketet där dina kunduppgifter tydligt framgår så vi vet VEM m returen är ifrån! Om returen kommer utan avsändare så kan vi inte göra återbetalningen till dig. 

Om du väljer annat fraktsätt -skicka då paketet med försändelse-id som gör paketet spårbart längs hela vägen och anteckna ditt kolli-id. kom ihåg att du som kund har ansvaret för att varorna kommer åter till oss.


Alla varor och försändelser skall skickas till Viahovs adress:

Viahov AB 
Hildedalsgatan 16
41705 Göteborg
Kontaktperson:
Anna Hane
anna@viahov.se

Återbetalningar sker till ditt bankkonto. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar.

EJ UTHÄMTADE PAKET

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via den e-post eller mobiltelefonummer som du angett till oss. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr som vi tyvärr måste ta ut pga de omkostnader som vi drabbas av när detta sker.

REKLAMATION
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@viahov.se

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   



RESERVATIONER

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@viahov.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter till utomstående.

FORCE MAJEUR

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen, köplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

New Account Register

Already have an account?
Log in instead eller Reset password