Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@viahov.se.

1. Köp 

Vid beställning träffas avtal om köp först när Viahov AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av viahov.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Viahov AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Viahov AB måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar till privatkund. För inloggade företag visas pris exkl. moms. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som vi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Inga expeditionskostnader tillkommer.

Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 

3. Frakt 

Fraktkostnad tillkommer med det som anges i webbutiken. Priset för frakt syns i webbutiken vid beställning.

Fraktalternativ
Välj Postnord om du vill ha snabbaste leveransen, och välj DHL om du vill ha det billigaste fraktalternativet.
Vill du hellre hämta paketet på Viahovs lager, ta kontakt med anna@viahov.se för att boka en tid.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Vi använder oss av Payson för betalning, www.payson.se

* Faktura (endast inom Sverige)
Vi använder PaysonFaktura och du hittar deras villkor här: www.payson.se. 
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats. Du kan dela upp fakturan  om du önskar. Det är Payson betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: payson.se

* Payson Direkt – Betala snabbt och säkert med innestående medel på Paysonkonto

* Kortbetalning
Du kan betala med MasterCard eller Visa. Betalningen sker via Payson.

* Direktbetalning via internetbank.
Betalning direkt via din internetbank.

*Swish
Du kan betala till vårt swish-nummer efter gjord beställning. Välj alternativet betala med swish när du lägger ordern så syns vårt swish nummer. Din order skickas så snart vi kontrollerat att betalning inkommit.

5. Leveranser

Ordrar packas och skickas normalt två till tre gånger per vecka. Vanligtvis skickar vi paket på tisdagar och torsdagar varje vecka. varannan vecka även måndagar och fredagar.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller Postnord till utlämningsställe eller skickas som brev.


6. Leveransförseningar 

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

7. Transport 

Viahov.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. *Läs mer om returer längre ner

8. Skadade varor 

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@viahov.se

9. Ångerrätt och öppet köp

OBS: Ta alltid kontakt med Viahov före en eventuell retur på info@viahov.se
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Retur får ej ske mot postförskott. Ev fraktavgifter/fakturaavgifter ersätts inte.

OBS Viahov ansvarar för frakten till kunden, medan kunden ansvarar för returfrakten. Skicka därför lämpligen din returfrakt med möjlighet till försändelse-id som gör paketet spårbart längs hela vägen och anteckna ditt kolli-id. För snabbaste hantering av returen ber vi dig att skicka med Posten Företagspaket, eller någon annan av Postnords alternativ. (Postnord är den enda fraktkedjan som levererar dagligen till Viahovs lager)

Alla varor och försändelser skall skickas till Viahovs lager:

Viahov AB 
Hildedalsgatan 16
41705 Göteborg
Kontaktperson:
Anna Hane, 0705-288989
anna@viahov.se

ÅNGERRÄTT FÖR HÄSTSKOR
Normalt sett så gäller inte ångerrätten för varor som är använda, så var väldigt försiktig när du ska prova skorna på hästen. Viahov erbuder även möjlighet att få returnera använda och provade skor mot ett avdrag för slitaget. Läs mer om detta erbjudande i avsnittet nedan, under "Onlineservice".

Här är några tips på hur du kan prova skorna på din häst utan att smutsa ner dem: Se till att stallet och hästen är så rena och torra som möjligt vid provning av skorna. Undvik att stå i en box med strö då det lätt kan fastna i kardborren. Använd lämpligen en plastpåse/fryspåse över hästens hov samt lägg en handduk på stallgolvet när du ska prova skorna för första gången. På det sättet undviker du att skorna blir smutsiga eller ser slitna ut efteråt. Du kan alltså inte prova skorna på hästen och låta hästen gå omkring med dem om du önskar returnera eller byta ut dem. När skorna väl är använda anses de begagnade och ångerrätten gäller inte längre.



Är du osäker på hästens storlek?
Viahov rekommenderar dig att ta ut en ansluten Viahovprovare som kan hjälpa dig med utprovning och testning av skor om du är osäker på vilken storlek din häst behöver. Om det inte finns någon ansluten Viahovprovare i din närhet så ta kontakt med Viahov direkt så hjälper vi dig med råd och tips på vilken storlek och modell din häst behöver! Du kan t.ex skicka in bilder på din hästs hovar via mail så kan vi hjälpa dig göra en bedömning avseende rätt storlek till hästen.

10. Reklamationer 

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post kundservice@viahov.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

11. Återbetalningar 

Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller via Payson, om betalning skett via Payson. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar.

12. Reservationer 

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@viahov.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr. 

15. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen, köplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/